مراحل واردات کالا یا خدمات از کشورهای دیگر
در حوزه اقتصاد، واردات و صادرات از مهمترین مباحث به حساب می آیند.. بنابراین برای انجام با موفقیت این امور لازم به آموزش واردات کالا، صادرات کالا و ترخیص کالا است. زیرا امر صادرات و واردات تاثیر زیاد و مستقیم بر روی اقتصاد هر کشوری دارد. درنتیجه هرگونه اهمال یا اشتباه کاری، نتیجه خوبی را به همراه ندارد.
قصد داریم در این مقاله به شما اطلاعاتی درباره مراحل انجام واردات کالا به کشور را ارائه دهیم. اما باید این نکته را متذکر شویم که برای انجام این مراحل به تجربه نیاز دارید. اگر هم که تجربه مناسب را ندارید حتما با کارشناسان این حوزه مشورت کنید.
مراحل واردات کالا
قبل از اقدام به هرگونه فعالیت تجاری برای واردات و صادرات، باید از اتاق بازرگانی کشور کارت بازرگانی تهیه کنید. زیرا بدون این کارت امکان فعالیت تجاری برون مرزی را ندارید. بعد از اخذ کارت بازرگانی برای واردات هرگونه کالا باید مراحل زیر را طی کنید.
جستجو برای یافتن تولید کننده ی کالای مورد نظر
اولین مرحله برای انجام واردات، مشخص کردن کالای وارداتی و کشور فروشنده می باشد. بنا به تصمیم فرد یا شرکت واردکننده، کالا ا از یک کشور وارد می شود یا از چندین کشور.
برای پیدا کردن کشور فروشنده از چندین طریق می توانید عمل کنید. یا به کشور مردنظر سفر کنید، یا در نمایشگاه های بین المللی حضو پیدا کنید. اما بهترین و سریع ترین راه عضو شدن در سایت های معتبری است که خریداران و فروشندگان جهانی را معرفی می کنند.
مطالعه بیشتر: مراحل صادرات کالا یا خدمات به کشورهای دیگر
استعلام قیمت و استعلام مشخصات فنی
قیمت گذاری بر اساس نیاز بازار، هزینه های متغیر، هزینه های ثابت، میزان تقاضا و رقابت مشخص می شود. قبل از اقدام به واردات کالای مورد نظر، نیاز به بررسی و آنالیز کالا می باشد. برای این کار می توانید از فروشنده بخواهید کاتالوگ یا اطلاعات مربوط به آن کالا را برای شما بفرست.
دریافت نمونه
بعد از دریافت اطلاعات برای بررسی دقیق تر کالا باید یک نمونه از آن را خریداری کنید. تا درصورت وجود نقص از آن اطلاع پیدا کنید.
تصمیم گیری راجع به نوع و تعداد کالا و نحوه بسته بندی آن
بعد از اینکه تصمیم گرفتید آن کالا را به کشور وارد کنید، باید راجع به میزان سفارش، نوع سفارش و بسته بندی آن تصمیم بگیرید. شما می توانید از فروشنده بخواهید کالای مورد نظر را مناسب بازار ایران تولید و ارسال کند.
اخذ پروفرما
فرم پروما فرمی است که تمام اطلاعات مربوط به کالا، فروشنده و خریدار در آن درج می شود و توسط فروشنده ارسال می شود. این فرم از مهمترین فرم ها می باشد، زیرا خریدار باید بر اساس اطلاعات مندرج در این فرم کالا را دریافت کند.
مشخص کردن نوع تعرفه کالا و نوع ارز
سپس با تایید اطلاعات و مشخصات کالا، باید فروشنده و خریدار درمورد ارز مورد مبادله با یکدیگر به توافق برسید.
مطالعه بیشتر: مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از کمرگ
برآورد قیمت تمام شده کالا
در این زمان باید هزینه واردات کالا را تا پس از ترخیص کالا از گمرک محاسبه کرده و قیمت را نهایی کنید.
اخذ تخفیفات و مشخص کردن نحوه پرداخت
بعد از نهایی شدن قیمت، خریدار و فروشنده باید بر نحوه پرداخت ارز به توافق برسند. زیرا از طریق چندین راه پرداخت های بین المللی انجام می شود. اما این نکته را فراموش نکنید کشور ما به دلیل وجود تحریم ها امکان استفاده از پرداخت های محدود تری را دارد.
تعیین نحوه حمل و نقل کالا و بیمه کالا، هماهنگی بازرسی درصورت نیاز
در این زمان خریدار یا فروشنده با یکی از شرکت های معتبر حمل و نقل قرارداد امضا می کند. تا هم روش ارسال کالا مشخص شود و هم کالا را تا مقصد بیمه کنند. قوانین بیمه و حمل و نقل کالا بر اساس قوانین و استاندارد های بین المللی می باشد.
تا این مرحله انجام این امور نیاز به دقت و بررسی فراوان دارد. اما از این جا به بعد انجام مراحل بعدی کمی راحت تر می شود و فقط باید کارها را با دقت پیگیری کرد. مراحل بعدی عبارتند از:
- انجام ثبت سفارش
- دریافت مجوزهای لازم
- دریافت اصل اسناد حمل از فروشنده
- پیگیری رسیدن کالا به گمرکات و دریافت اعلامیه ورود
- دور اظهاری
- پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه های مرتبط با ترخیص کالا
- حمل کالا به انبار پس از ترخیص
شاید این مراحل در اینجا آسان به نظر بیایند، اما در عمل به آگاهی و تجربه زیاد نیاز است. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به واردات کالا از شرکت های معتبر در این زمینه راهنمایی بگیرید. شرکت تجارت طلایی با بیش از سالها تجربه از معتبرترین و بهترین مجموعه ها در زمینه صادرات، واردات و ترخیص کالا می باشد. شما می توانید سوالات (question) خود را با کارشناسان مجموعه درمیان بگذارید.