روش های عرضه کالا و خدمات صادراتی به بازار چین
کشور چین در چند دهه اخیر پیشرفت چشم گیری داشته و از یک جامعه سنتی به یک جامعه مدرن صنعتی تبدیل شده است. به همین دلیل بسیاری از افراد و شرکت ها در سراسر دنیا اقدام به وارادات کالا از چین کرده اند. همچنین به دلیل اشباع شدن بازار داخلی و جهانی از کالاهای چینی بسیاری، کشور چین را کشور صادر کننده کالا و محصول می دانند.
این درصورتی است که کشور چین هم مانند بسیار از کشورها نیاز به واردات کالا دارد. به ویژه که این کشور، پرجمعیت ترین کشور جهان می باشد و باید برای مردمش ایجاد شغل کند. بزرگی اقتصاد، وسعت بازار، رشد تقاضا و جامعه مصرف گرای چین این کشور را به یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده جهان تبدیل کرده است.
بنابراین کشور چین به همان میزان که یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده جهان محسوب می شود، برای رفع نیازهای خود نیازمند واردات می باشد. یکی از بهترین کشور های برای صادرات کالا به چین، کشور خودمان ایران است. زیرا روابط اقتصادی و سیاسی هر دو کشور درحال افزایش می باشد.
برخی از بهترین کالاهای ایرانی برای صادرات به بازار چین عبارتند از: فرش ایرانی، صنایع دستی، گیاهان دارویی، مواد غذایی مانند خشکبار، شیرینی جات، … .
سه راه کانال متفاوت برای صادرات کالا و خدمات به چین وجود دارد. این سه کانال ارتباطی را در زیر توضیح داده ایم. اما بهترین راه موفقیت در این امر شرکت در کلاس های آموزش واردات کالا و صادرات کالا است.
شرکت های بازرگانی
با توجه به پیچیدگی های بازار چین، شرکت های بازرگانی خارجی به منظور صادرات به چین و بازاریابی در داخل کشور، باید از یک کارگذار چینی بهره مند شوند. پس از ورود چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001، صادر کنندگان دیگر ملزم به ورود محصول خود به بازار از طربق یک شرکت تجاری نیستند.
چرا که توزیع کنندگان محلی می توانند به عنوان بخشی از مجوز کسب و کار خود از حقِ واردات برخوردار باشند. با این حال انتخاب دقیق، آموزش و تماس مستمر، صادر کنندگان می توانند نمایندگی مناسبی از یک شرکت تجاری چینی در بازار چین بدست آورند.
بسیاری از آنها مجاز به خرید و فروش در طیف گسترده ای از محصولات می باشند. شرکت ها دارای تجربه کافی در انجام تشریفات ترخیص کالا از گمرک و به طور معمول در تاسیس شبکه های توزیع، قوی هستند.
توزیع کنندگان
برخلاف شرکت های بزرگ بین المللی که برای فعالیت های مختلف تجاری نظیر نام تجاری، بازاریابی و فهالیت های تجاریِ مختلف در چین اقدام به تاسیس دفتر می کنند. شرکت های کوچک و متوسط اغلب با بودجه محدود شروع به ایجاد و گسترش شبکه فروش از طریق نمایندگی های منطقه ای و یا توزیع کنندگان می کنند.
بیشتر بخوانید: مالیات و عوارض واردات کالا از چین
این رویکرد، صادر کنندگان را قادر می سازد تا در شرایطی که در شیوه کسب و کارِ شرکت ها اختلافات زیادی وجود دارد به طور موثرتری رقابت کنند.
عوامل فروش و توزیع کنندگان در خصوص تغییر سیاست ها و انتشار قوانین جدید در سطح ملی و بین المللی به روز هستند. این شرکت ها اطلاعات بازار را جمع آوری می کنند و به تغییرات واکنشِ مناسبی نشان می دهند. علاوه بر این عوامل محیطی و توزیع کنندگان، شبکه های موجود خود را در اختیار می گذارند و به ترویج محصولات و فناوری های جدید کمک می کنند.
صادر کننده ای که علاقه مند به ورود موفقیت آمیز به بازار چین است، باید واجد حق توزیع و فعالیت تجاری در این کشور باشد. توزیع شامل خدمات کارگذاری، عمده فروشی و خرده فروشی است.
کارگذاران محلی
چین شاهد رشد ناگهانی در تاسیس کارگذاری فروش محلی است. این شرکت ها توزیع و بازاریابی داخلی را اداره می کنند و بیشتر آنها مجوز واردات و صادرات ندارند. این کارگذاری ها لایه بعدی زنجیره ی توزیع قرار دارند و محصولات خارجی را از طربق شرکت های دارای مجوز فعالیت تجاری با پرداخت حق العمل خریداری کرده و وارد می کنند.
این شرکت ها می توانند دفاتر نمایندگی شرکت های هنگ کنکی یا سایر شرکت های تجاریِ خارجی یا داخلی با شبکه های سراسری جزیی باشند. با توجه به وسعت کشور چین و نیز فقدان عامل کارگذاری با قابلیت ها و امکانات بلقوه و گسترده در همه مناطق چین، استخدام چندین کارگذار برای پوشش نواحی مختلف می توانند راه حل عاقلانه و منطقی باشند.
مهمترین مناطق چین عبارتند از: گوانجو، شانگهای، پکن، تیانجین و ارومچی.
مطالب گفته شده در این مقاله به کلی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسات تجارت طلایی تماس برقرار کنید. آنها اطلاعات (Information
) کامل و دقیق تری را در اختیارتان قرار می دهند.