کارگزار گمرکی کیست؟ و وظایف آن براساس قانون
گاهی اوقات شرکت ها و افراد وارد یا صادر کننده کالا، برای ترخیص کالا خودشان به اداره گمرک مراجعه نمی کنند. بلکه این وظیفه را به فردی واگذار می کنند که به کارگزار گمرکی شناخته می شود.
در واقع کارگزار گمرکی به فردی گفته می شود حقیقی یا حقوقی که به نمایندگی از صاحب کالا مراحل ترخیص کالا را انجام می دهد. هر کارگزار گمرکی برای اجازه فعالیت باید از اداره گمرک کشور پروانه گمرکی داشته باشد. پروانه گمرکی درحقیقت وکالت نامه ای است که از طرف اداره گمرگ تنظیم شده است.
انتخاب کارگزار گمرکی آشنا با مراحل ترخیص کار بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر هرگونه اهمال کاری یا انجام اشتباه مراحل در این مرحله صورت بگیرد، صاحب کالا ضررهای زیادی متحمل می شود.
برای انتخاب درست و شرایطی که یک کارگزار گمرکی باشد داشته باشد، بهترین کار مراجعه به قانون است. بر این اساس در این مقاله به بیان ماده هایی از قانون پرداخته ایم که به این موضوع مرتبط می باشند.
قوانین مربوط به کارگزار رسمی گمرک
گفتن این نکته ضروری است که قوانینی که در این مقاله بیان کردیم براساس مصوبات قوانین اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 می باشد.
ماده 190
انجام تشریفات گمرکی به وکالت از طرف صاحبان کالا مستلزم داشتن پروانه کارگزاری گمرکی است. ولی سازمانهای دولتی و سفارتخانه ها می توانند کارمندان تمام وقت خود را برای انجام امور گمرکی کالاهای متعلق به خود با تصریح حدود اختیارات به گمرک معرفی نمایند؛ بدون اینکه نیاز به ارائه پروانه کارگزاری گمرکی داشته باشند.
مطالعه بیشتر: اهداف و وظایف سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران
صاحبان کالا (اشخاص حقوقی) می توانند کارمندان تمام وقت خود را که دارای وکالت نامه رسمی می باشند، جهت ترخیص کالای خود به گمرک معرفی نمایند.
ماده 191
متقاضیان پروانه کارگزاری باید دارای شرایط زیر باشند:
– تابعیت ایران
– ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (از مرجع قانونی مربوط) و عدم سابقه قاچاق گمرکی به گواهی گمرک ایران.
– داشتن حداقل مدرک کاردانی در رشته های امور گمرکی یا حداقل کارشناسی در سایر رشته ها.
– دارا بودن گواهی پایان خدمت و یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه.
– کارمند دولت نباشد.
– موفقیت در آزمون مربوط به قوانین گمرکی، صادرات، واردات و تجارت که از طرف گمرک ایران حسب نیاز برگزار می شود.
– داشتن حداقل سن 25 سال تمام.
ماده 192
برای کارمندان کارگزاران گمرکی کارت مخصوص از طرف گمرک با معرفی رسمی کارگزار گمرکی صادر می شود. امضای اسناد و اظهار نامه با کارگذار گمرکی یا کارمند تمام وقت و موظف او که دارای وکالت نامه رسمی از وی باشد امکانپذیر است.
ماده 193
کارگزار گمرکی موظف است آمار عملیاتی را که در گمرک انجام می دهد در دفتر مخصوصی حاوی اطلاعات مذکور در اظهارنامه و پروانه گمرکی طبق نمونه تعیین شده توسط گمرک ایران به تفکیک هر گمرک ثبت و به محض درخواست گمرک آن را جهت بررسی (Survey) ارائه نمایند.
این دفتر به هنگام اعطای پروانه کارگزار گمرکی توسط گمرک ایران شماره گذاری و پلمب می شود.
ماده 194
از نظر نحوه انجام تشریفات گمرکی و میزان جرایم احتمالی تفاوتی بین صاحب کالا که شخصا و یا از طریق کارگزار گمرکی یا نماینده خود اقدام می نمایند، وجود ندارد.
گمرک ایران مجاز است برای صاحبان کالا که از کارگزاران گمرکی استفاده می نماید تسهیلات ویژه ای مطابق قوانین و مقررات مربوط در نظر گیرد.
ماده 195
شرکت های حمل سریع به عنوان مسئول حمل و تحویل نمونه های تجاری و محموله های غیر تجاری که فهرست و میزان آنها بنا به پیشنهاد گمرک ایران و تصویب هئیت وزیران تعیین می شود مجازند آن نمونه ها و محموله ها را فقط با ارئه بارنامه و فاکتور به گمرک اظهار و با رعایت سایر مقررات ترخیص و تحویل صاحبان آنها نمایند.
در انتها لازم است عنوان کنیم قوانین مربوط به کارگزار گمرکی محدود به این چند مورد نبوده و گسترده تر می باشد. اما بیان تمام آنها از حوصله این مقاله خارج است.
برای اطلاع دقیق و صحیح از این قوانین و مقررات تماس با کارشناسان تجارت طلایی می باشد. یا شرکت در کلاس های آموزش صادرات، واردات و ترخیص کالای این مجموعه که بصورت حضوری و آنلاین برگزار می شود.
دیدگاهتان را بنویسید