اهمیت آموزش واردات
واردات کالا یا imports، به مجموعه عملیات هایی گفته میشود که در آن کالاهای تولید شده در کشور دیگری به کشور مقصد وارد میشوند. کالاهایی که وارد میشوند، ممکن است شامل مواد خام، قطعات، کالاهای نیمهساخته یا کالاهای نهایی جهت فروش مستقیم به مصرف کنندگان باشند. واردات کالا در طول زنجیرهی تأمین، از جمله فرآیندهای حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بستهبندی، ترخیص گمرکی و تحویل کالا به مقصد نهایی تشکیل میشود.
آموزش واردات به شما کمک میکند تا در قامت یک تاجر به فعالیتهای بازرگانی بپردازید. اگر با زیر و بم واردات بهدرستی آشنایی داشته باشید، میتوانید سودهای هنگفتی به جیب بزنید. آموزش واردات برای کسانی که در صنعت و بازار جهانی فعالیت می کنند بسیار مهم و ضروری است. به دلیل رقابت فشرده در بازارهای جهانی، این آموزش به تجارت و توسعه کسب و کار کمک می کند. در ادامه به بررسی مهمترین مراحل واردات کالا به ایران میپردازیم. دعوت میکنیم تا پایان با ما همراه باشید.
به طور کلی، واردات به عنوان یک عامل اساسی در توسعه اقتصادی، اهمیت بسیاری دارد. به کمک واردات، امکان دسترسی به کالاهایی که در داخل کشور تولید نمیشوند و همچنین ایجاد فرصتهای جدیدی برای کسب و کارها، وجود دارد.
4 دلیل اهمیت اموزش واردات
شناخت بازار
با آموزش واردات، شخص می تواند بازارهای بین المللی را به خوبی شناسایی کند و درک داشته باشد که کالاهایی که می تواند وارد کند چیست. این به تجارت و توسعه کسب و کار کمک می کند.
کاهش هزینه ها
با آموزش واردات، شخص می تواند از روش های ارزان تر و بهینه تر برای وارد کردن کالا استفاده کند. این مسئله کاهش هزینه ها و افزایش سود را برای کسب و کار به ارمغان می آورد
افزایش راندمان
آموزش واردات به شخص کمک می کند تا با تکنیک های بهینه تری کالاها را از بازار جهانی وارد کند و با این کار، راندمان کسب و کار را افزایش می دهد
رشد کسب و کار
با آموزش واردات، شخص می تواند محصولات و خدمات خود را به بازار جهانی گسترش دهد و رشد کسب و کار خود را از طریق فروش به بازارهای جدید افزایش دهد
نگاهی به وضعیت واردات کالا به ایران از دریچه آمار و ارقام
واردات سهم قابل توجهی در هزینههای جاری کشور دارد. در دهه 90 شمسی معمولا تراز تجاری کشور منفی بود. به این معنی که ارزش واردات در مقایسه با صادرات بالاتر بود. این موضوع به خوبی نشان میدهد که ما در ایران برای تامین نیازهای گوناگون در زمینههای کشاورزی، کالاهای دیجیتال، پوشاک و تجهیزات صنعتی نیاز به واردات داریم. هر چند که به دلیل محدودیتهای ناشی از تحریم، تلاشهای زیادی برای تولید داخلی صورت گرفته؛ اما واقعیت این است که بدون واردات نمیتوان نیازهای اساسی مردم را تامین کرد.
یکی از پایههای اساسی آموزش واردات، تسلط روی آمار و ارقام تجاری کلان در کشور است. شما بهعنوان یک تاجر باید تلاش کنید نبض اقتصاد کشور را در دست بگیرید. در این صورت میتوانید از فرصتهای مناسبی که برای واردات در کشور ایجاد میشوند، قبل از دیگران مطلع شده و نهایت بهرهبرداری را داشته باشید. به همین مناسبت بد نیست که نگاهی به آخرین آمارهای رسمی واردات کشور بپردازیم.
طبق گزارشهای سازمان گمرک در سال 1400 حدود 41 میلیون تن کالا به ارزش 53 میلیارد دلار واردات به ایران صورت گرفته است. در این بین بیشترین سهم مربوط به گروه ماشین آلات، لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی بوده است. محصولات کشاورزی و شیمیایی در ردههای بعدی قرار میگیرند.
دمهمترین اقلام وارداتی به کشور
نکته مهم دیگری که باید به آن بپردازیم، مبادی واردات کالا به ایران است. محدودیتهای ناشی از تحریمها باعث شده تا تعداد کشورهایی که بهصورت مستقیم صادرات به ایران را انجام میدهند، محدود باشد. در اینجا کشوری مانند امارات نقش واسطه را ایفا میکند. بهطوری که بسیاری از کالاها ابتدا وارد امارات شده و سپس به ایران ارسال میشوند. البته کشورهایی نیز هستند که بهصورت مستقیم صادرات به ایران را در دستور کار قرار میدهند. رویهمرفته 30 شریک تجاری خارجی برای واردات به ایران وجود دارند.
اصلیترین مبادی وارداتی ایران
بر این اساس بیشترین آمار واردات ایران، از مبدأ چین صورت میگیرد. چینیها با فاصله بسیار زیاد در مقایسه با سایر کشورها، جایگاه نخست را به خود اختصاص دادهاند. البته ناگفته نماند که نخستین مقصد صادراتی ایران نیز چین است. کشورهای دیگر که بیشترین میزان واردات ایران مربوط به آنهاست، عبارتاند از:
- ترکیه
- امارات
- هند
- روسیه
- هلند
- آلمان
- ایتالیا
- انگلیس
- کره جنوبی
آموزش واردات گام به گام
حال که مختصری با وضعیت واردات ایران آشنا شدیم، لازم است که به بررسی موضوع مهم آموزش واردات بهصورت گام به گام بپردازیم. شما وقتی میتوانید در قامت یک واردکننده موفق عمل کنید که نقشه راه دقیقی را برای خود ترسیم کنید. به عبارت دیگر باید دقیقا بدانید که دنبال چه چیزی هستید و از کدام مسیر قصد دارید خواستههای خود را محقق کنید. هرچند مراحل اجرایی واردات کمی زمانبر هستند؛ اما به هر ترتیب میتوانید آنها را پشت سر بگذارید. مهم این است که با برنامهریزی درست در این مسیر گام بردارید. در همین راستا مراحل اصلی واردات کالا را میتوان به صورت زیر برشمرد:
1.دریافت کارت بازرگانی
شما زمانی میتوانید به عنوان یک فعال اقتصادی بینالمللی برای واردات کالا بهصورت قانونی اقدام کنید که کارت بازرگانی در اختیار داشته باشید. مرجع صادرکننده این کارت در کشور ما، اتاق بازرگانی است. قوانین و مقررات مشخصی برای صدور کارت بازرگانی وجود دارد که باید آنها را احراز کنید. بهعنوان مثال میتوان به شرط سنی حداقل 23 سال، گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی حسن اعتبار بانکی و … بهعنوان مهمترین شرایط و مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی اشاره کرد.
2. شناسایی کالاهای وارداتی پرسود
به هیچ وجه این طور نیست که فکر کنید وارد کردن هر نوع کالایی به کشور میتواند سودآور باشد. شما باید تحقیقات بازار دقیقی برای شناسایی نیازهای داخلی انجام دهید. به این ترتیب میتوانید کالاهایی را شناسایی کنید که مشتریان دست به جیب برای آن در کشور وجود دارند. سپس باید در بین کالاهای شناسایی شده، به سراغ گزینههایی بروید که حاشیه سود بالایی برای شما دارند. در این بین کالاهایی هستند که به دلیل محدودیتهای قانونی و نظارتهای شدید، نمیتوان با سود مناسب در بازار به فروش رساند. شما باید با بررسیهای کارشناسی دقیق این قبیل محصولات را شناسایی کرده و از سبد واردات خود کنار بگذارید.
·.
3. انتخاب کشور و تامینکننده قابل اعتماد
در گام بعدی باید به سراغ پیدا کردن کشورهای مناسب برای واردات کالاهای مد نظر بروید. ممکن است برخی کالاها صرفا در یک کشور تولید شوند. در عین حال این امکان وجود دارد که کشورهای مختلفی اقدام به عرضه کالاها کنند. در این شرایط لازم است برای انتخاب بهترین گزینه، بررسیهای مختلفی انجام دهید. از جمله اقدامات ضروری در این راستا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· بررسی قیمت کالا در کشورهای مختلف
· ارزیابی کیفیت کالای تولید شده در کشورهای گوناگون
· مطالعه قوانین تجارت بینالمللی کشورها
· بررسی سهولت نقل و انتقال پول به کشورها
به این ترتیب میتوانید کشور مبدأ مناسب برای واردات کالا را شناسایی کنید. پس از آن باید به سراغ تامینکنندههای فعال در آن کشور بروید. به عبارت دیگر نمیتوانید مستقیم با تولیدکنندگان در کشورها ارتباط بگیرید. بلکه باید از کانال شرکتهای بازرگانی و تامینکنندههای فعال در آنجا اقدام کنید. نکته اساسی پیدا کردن تامینکنندههای معتبر است. توصیه میکنیم که حتما باید افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید تا بهترین شرکای تجاری را برگزینید.
4. مذاکره برای خرید کالا
در مرحله چهارم آموزش واردات، پای اصول مذاکره به میان میآید. شما باید با تامین کننده مذاکرات رسمی در پیش بگیرید تا بر سر قیمت کالاها و نحوه ارسال آنها به توافق دست پیدا کنید. مهارت شما در مذاکره نقش بسزایی در کاهش هزینههای واردات دارد. گاهی اوقات یک درصد تخفیف کردن پای میز مذاکره میتواند سرمایه هنگفتی را در گذر زمان برای شما به ارمغان بیاورد. بنابراین باید حتما آموزشهای لازم را در این زمینه بگذرانید تا بهترین نتیجه را در مسیر واردات کالا کسب کنید.
5. عقد قرارداد رسمی واردات
تا زمانی که قرارداد رسمی بین شما و طرف خارجی امضا نشود، هیچ چیز جنبه قانونی پیدا نکرده است. بنابراین باید توافقات صورت گرفته بر سر میز مذاکره را در قالب قرارداد حقوقی تنظیم کنید. شرایط گوناگون مانند ضمانت سلامت کالا، جریمه برای عمل نکردن به تعهدات، در نظر گرفتن موعد قانونی برای انجام تعهدات و … را مد نظر قرار دهید. تنظیم قرارداد موضوعی کاملا حقوقی است. گاهی اوقات یک کلمه ساده که در نظر شما معنای واضحی دارد، در ادبیات حقوقی به صورت دیگری معنا میشود. بنابراین حتما در زمان تنظیم قرارداد رسمی باید از مشاوران و وکلای حقوقی متخصص در زمینه تجارت بینالملل کمک بگیرید.
6. برآورد هزینههای واردات
هزینههای واردات شامل خرید کالا از تامین کننده، بارگیری در گمرک کشور مبدأ، حمل و نقل کالا و ترخیص کالا در گمرک ایران میشود. شما به عنوان واردکننده باید برآورد دقیقی از میزان هزینه واردات در هر یک از مراحل فوق داشته باشید. تعرفه گمرک برای ترخیص کالا در کشور مبدأ و ایران مطابق قانون مشخص است. برای هزینههای حمل و نقل در ابتدا باید روش مناسب از بین راههای زمینی، هوایی و دریایی انتخاب کنید. سپس باید هزینه بیمه بار را نیز به آن بیفزایید. در نهایت میتوانید به تخمین دقیقی از مجموع هزینههایی که باید برای واردات کالا پرداخت کنید، برسید.
7. انتقال وجه خرید کالا
یکی از موضوعات مهم در بحث آموزش واردات، نقل و انتقال پول است. به دلیل محدودیتهای ناشی از تحریمها، جابجا کردن پول باید در فضایی امن و مطمئن صورت بگیرد. با توجه به نوع کالایی که وارد میکنید، ممکن است مشمول دریافت ارز شوید. همان طور که میدانید نرخ ارزی که دولت برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور پرداخت میکند، در مقایسه با قیمت ارز در بازار آزاد به مراتب پایینتر است.
فرآیند تخصیص ارز نیز در سامانه نیما صورت میگیرد. در صورتی که کالای وارداتی از سوی شما مشمول دریافت ارز نیمایی میشود، باید پس از ارائه اسناد قانونی، ثبت سفارش خود را در سامان نیما انجام دهید. سپس معادل ریالی وجه مد نظر را به حساب یک صرافی مورد تایید بانک مرکزی وارد میکنید. صرافی معادل ارزی آن را به حساب فروشنده خارجی واریز میکند و به این ترتیب انتقال وجه صورت میگیرد. در نهایت شما میتوانید فرآیند واردات کالا به کشور را انجام دهید.
8. ترخیص کالا از گمرک
پس از واریز پول به حساب فروشنده، مجوز ترخیص کالا از گمرک کشور مبدأ صادر میشود. پس از تحویل کالا در گمرک ایران، باید برای ترخیص آن اقدام کنید. برای ترخیص کالا در گمرک باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید که به ترتیب عبارتاند از:
· ثبت اظهارنامه واردات در سامانه گمرک
· هماهنگی برای بازرسی کالا در گمرک
· دریافت مجوز برای ترخیص کالا
· ارزیابی کالا و تعرفه پرداختی از سوی کارشناسان گمرک
· پرداخت هزینه انبارداری و ترخیص کالا از گمرک
بعد از پشت سرگذاشتن مراحل فوق، مجوز خروج کالا از گمرک در اختیار شما قرار میگیرد. سپس میتوانید کالاها را به سمت مقصد مدنظر در ایران بارگیری کنید.
9. فروش کالا در ایران
مرحله آخر آموزش واردات، مربوط به فروش کالا در ایران است. در حالت اول قبل از واردات کالا به کشور، مشتریان آنها را پیدا کرده و بنابراین پس از ترخیص از گمرک، مستقیما کالا را برای تحویل به مشتریان بارگیری میکنید. در حالت دوم شما پس از واردات باید دست به کار شوید تا خریداران کالای وارداتی را در ایران پیدا کنید. اینکه بر مبنای کدام روش کار فروش کالا در ایران را انجام دهید، بسته به نوع محصولات وارداتی دارد. هر یک از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید مد نظر قرار دهید.
قیمتگذاری کالاهای وارداتی
قیمت گذاری کالاهای وارداتی به وسیله فاکتور خرید از کشور مبدا و هزینه های مربوط به باربری، بیمه، مالیات، هزینههای حمل و نقل، گمرک و سایر هزینه های مرتبط با واردات تعیین می شود. همچنین نرخ ارز و شرایط بازار و تورم نیز بر روی قیمت کالاهای وارداتی تأثیر دارند. علاوه بر این، برخی کالاها از برندهای مشهور و معتبر و یا دارای استانداردهای بین المللی می باشند که هزینه بالایی برای تولید آنها صرف شده است و این موضوع نیز می تواند به عنوان یک عامل در قیمت گذاری آنها اثرگذار باشد. به طور کلی، قیمت گذاری کالاهای وارداتی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد و باید با دقت و با استفاده از مطالعه بازار و شرایط مالی، تعیین گردد.
همچنین قیمتهای بازار و تقاضا نیز در قیمتگذاری کالاهای وارداتی تأثیر دارد. در برخی موارد، برخی از کالاهای وارداتی قیمتی نزدیک به قیمت کالاهای داخلی دارند و برای دیگر کالاها قیمت ارزانتری نسبت به محصولات داخلی وجود دارد.
به طور کلی، قیمتگذاری کالاهای وارداتی به دلیل تأثیر چندین عامل مختلف میتواند بسیار پیچیده و چالش برانگیز باشد. برای اینکه قیمت مناسبی برای کالاهای وارداتی تعیین شود، باید بازار را دقیقاً بررسی کرد و تمامی هزینههای مربوط به واردات کالا را در نظر گرفت. همچنین، باید به صورت دائمی با روند تغییرات نرخ ارز و شرایط بازار آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین قیمت را برای کالاهای وارداتی تعیین کنیم.
کلام پایانی
آموزش واردات را در 9 گام بررسی کردیم. هر یک از این مراحل نهگانه نکات و ریزهکاریهای پیچیدهای دارند. بسیاری از این نکات را میتوان به صورت تجربی آموخت؛ اما چه بهتر که قبل از ورود عملیاتی به حوزه واردات، تا جای ممکن دانش و آگاهی لازم را کسب کنید. واردات فرصت خوبی برای درآمدزایی ارزی فراهم میکند. به این ترتیب میتوانید درآمدهایی به مراتب بالاتری را در مقایسه با تجارت داخلی داشته باشید. البته این مهم تنها در صورتی محقق میشود که صفر تا صد مسیر واردات را بهصورت اصولی و قانونی پشت سر بگذارید. در همین رابطه مقاله آموزش صادرات هم بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید