اهمیت آموزش صادرات
صادرات یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی کشورهاست. با ورود به بازار جهانی، شرکتهای کوچک و بزرگ میتوانند دسترسی به مشتریان جدید پیدا کرده و بیشترین سود را برای خود به دست آورند. همچنین، صادرات میتواند به ارتقای فناوری و نوآوری در کشور کمک کند. با یادگیری روشهای صادرات و شناخت بازارهای جهانی، شما میتوانید به شرکت خود در رقابت با شرکتهای بینالمللی کمک کرده و بازار جهانی را برای خود بهتر کنید. اگر به دنبال یادگیری روشهای صادرات هستید تا بتوانید در بازار جهانی موفق باشید، به شما توصیه میشود که از هر فرصتی برای آموزش صادرات استفاده کنید و به شرکت خود کمک کنید تا در بازار جهانی به یکی از برترین شرکتهای دنیا تبدیل شود. با تجارت طلایی همراه باشید. در ادامه با صفر تا صد آموزش صادرات در خدمت شما هستیم.
آموزش صادرات با نگاهی به قوانین و رویههای عملیاتی
صادرات در هر کشوری تحت شرایط و قوانین خاصی صورت میگیرد. نکته مهم ماجرا این است که قوانین مرتبط با مبادلات تجاری در سطح کشورهای مبدا و مقصد دائما دستخوش تغییر و تحول میشوند. این موضوع باعث میشود تا فعالیت در حوزه صادرات و واردات کاملا تخصصی باشد. اگر محصولی در کشور تولید میکنید که در خارج از کشور مشتریانی برای آن وجود دارد، باید همگام با قوانین و مقررات، آگاهی خود از نحوه صادرات را بهروز نگه دارید. در این مطلب آموزشی نگاه ما ناظر به جدیدترین قوانین کشور است و همچنین مطالب را سادهترین زبان ممکن بیان خواهیم کرد.
دو روی سکه صادرات
کسب درآمد شیرین از صادرات
کسب درآمد ارزی شیرینترین و جذابترین بخش صادرات است. در شرایطی که نرخ ارز در کشور ما نوسانات صعودی زیادی را تجربه میکند، صادرکنندگان محصولات و خدمات میتوانند تا حدی خود را در برابر مشکلات اقتصادی موجود ایمن کنند. همین موضوع است که خیلی از تولیدکنندگان ترغیب میشوند تا لباس صادرکننده را به تن کنند.
ضررهای سنگین ناشی از صادرات
اما داستان همواره شیرین و دلچسب به پایان نمیرسد. اگر بدون کسب آموزش صادرات قدم در این مسیر بگذارید، خطرات جدی در انتظار شما خواهد بود. همان طور که سودهای حاصل از صادرات، بهصورت ارزی عاید صادرکننده میشود، ضررهای این حوزه نیز ارزی هستند و خسارتهای سنگینی را به بار میآورند. بنابراین توجه داشته باشید که با علم به تمام مزایا و ریسکهای موجود در این مسیر، قدم در آن بگذارید.
اهمیت آموزش صادرات کالا از ایران
اهمیت آموزش صادرات کالا از ایران در مقایسه با سایر کشورها به مراتب بیشتر است. ما در کشور با مشکل جدی تحریمهای بینالمللی مواجه هستیم. این موضوع سالهاست که فعالیتهای تجاری بینالمللی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. البته علیرغم محدودیتهای جدی که ایجاد شده، همچنان کانالهای ارتباطی فعالان اقتصادی ایران با مشتریان خارجی در حوزههای مختلف باز هستند.
با وجود این، نباید فراموش کنید که بهعنوان صادرکننده کار آسانی برای نقد کردن درآمد حاصل از صادرات محصول نخواهید داشت. متناسب با کشور مقصد صادراتی مدنظر شما، روشهای خاصی برای نقد کردن درآمد وجود دارند. بنابراین شما بهعنوان صادرکننده در ایران، علاوه بر قوانین مرسوم حوزه صادرات و واردات، باید راههای انتقال پول از خارج به داخل کشور را نیز بهخوبی آموزش ببینید.
نگاهی به ظرفیتهای صادراتی ایران
یکی از مباحث مهم که در بحث آموزش صادرات باید روی آن تمرکز کنید، شناخت دقیق ظرفیتهای صادراتی موجود در ایران است. بدیهی است که تمام کالاهایی که در ایران تولید میشوند، جنبه صادراتی ندارند. بنابراین شما در وهله اول باید دست روی محصولاتی بگذارید که مشتریان زیادی برای آنها در خارج از کشور وجود دارند. بهترین مرجع برای بررسی اصلیترین ظرفیتهای صادراتی ایران، نگاه به آمارهای رسمی است که سازمان گمرک از ترخیص کالاهای صادراتی ارائه میکند. بخش قابل توجهی از ظرفیتهای صادراتی ایران مربوط به نفت، گاز، پتروشیمی، میعانات گازی، آهن، فولاد و مواد معدنی است. تولیدکنندگان فعال در این حوزه بیشتر شرکتهای بزرگ دولتی هستند.
در کنار این موارد ما ظرفیتهای صادراتی مناسب دیگری نیز داریم که شما میتوانید روی هر یک آنها تمرکز کنید. از جمله مهمترین حوزههای صادراتی که در این زمینه میتوان برشمرد، عبارتاند از:
در هر یک از حوزههای صادراتی که نام بردیم، ظرفیتهای بسیار مناسبی در ایران وجود دارد. شما بهعنوان صادرکننده باید در هر یک از حوزههای فوق تحقیق کنید تا فرصتهای مناسب با حاشیه سود زیاد را شناسایی کنید. هرچند افزایش نرخ ارز برای کشور دردسرهای زیادی به دنبال دارد؛ اما صادرکنندگان میتوانند از این فرصت برای ورود به بازارهای هدف با عرضه محصولات ارزان قیمت نهایت استفاده را ببرند. به مجموعه مواردی که تا اینجا اشاره کردیم، باید صادرات خدمات فنی و مهندسی را نیز افزود که هر چند اقداماتی در سالهای اخیر در این زمینه انجام شده است؛ اما هنوز مسیر طولانی در پیش داریم.
اصلیترین مقاصد صادراتی ایران
یکی از اصول طلایی در آموزش صادرات، شناسایی بازارهای هدف است. مشکلات و موانع جدی بر سر راه توسعه صادرات ایران به کشورهای مختلف وجود دارند. برخی از این مشکلات مربوط به سوءتدبیرهای داخلی و بخشی دیگر نیز ناشی از تحریمهاست. با وجود این تلاشهای زیادی برای توسعه فرصتهای صادرات در این سالها صورت گرفته است. آمارهای رسمی کشور نشان میدهند در شش ماهه نخست سال 1401 مجموعا 28.4 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از ایران به مقصد کشورهای مختلف محقق شده است. از این میزان حدود 30 درصد مربوط به فرآوردههای نفتی و 70 درصد نیز مربوط به سایر کالاهاست.
- چین
- امارات متحده عربی
- عمان
- موزامبیک
- جمهوری آذربایجان
- عراق
- ترکیه
- افغانستان
سادهترین و بهترین مقاصد صادراتی، کشورهایی هستند که دارای مرز زمینی یا آبی با ایران هستند. محدودیتهای صادرات به این کشورها خیلی کمتر است و در عین حال دریافت و انتقال ارز از این کشورها به ایران راحتتر صورت میگیرد. به علاوه اینکه هزینههای صادرات به کشورهای همسایه در مقایسه با مقاصد تجاری دور به مراتب کمتر است. توصیه میکنیم که قبل از انتخاب مقاصد تجاری، حتما تحقیقات میدانی دقیقی از شرایط مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنجا در دستور کار خود قرار دهید. به این ترتیب میتوانید تصمیمگیری بهتری در زمینه انتخاب کشورهای مقصد صادرات خود داشته باشید.
مراحل صادرات کالا از ایران
اگر قرار باشد آموزش صادرات را از صفر بررسی کنیم، باید در حد و اندازه یک کتاب قطور محتوا ارائه کنیم. در اینجا فرض ما بر آن است که شما بهعنوان تولیدکننده محصولی خاص در ایران، کالایی را تولید کردهاید که ارزش صادراتی دارد. به عبارت دیگر مشتریان بالقوه کالای تولید شده شما در خارج از کشور وجود دارند. شما کالایی را تولید کردهاید که مزیت رقابتی ویژهای در بازار کشورهای دیگر دارد. به همین دلیل باید صرفا به دنبال راهی برای تبدیل کردن مشتریان خارجی بالقوه به خریداران بالفعل باشید. در همین راستا هفت مرحله اساسی پیش روی شما وجود دارند که با پشت سر گذاشتن آنها میتوانید صادرات کالای خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
1. آمادهسازی محصول مناسب برای صادرات
ایران کشوری بزرگ با فرهنگهای گوناگون است. شما به عنوان تولید کننده محصول برای عرضه آن در داخل کشور، گاهی اوقات نیاز پیدا میکنید که کالا را متناسب با فرهنگ بومی یک منطقه بازتولید کرده و سپس در بازار آنجا عرضه کنید. حال تصور کنید که قرار است بهعنوان صادرکننده، کالایی را به کشوری خارج از ایران صادر کنید. طبیعی است که فرهنگ مردم در کشور مقصد با ایران کاملا متفاوت است. شما باید قبل از هر اقدامی کالای خود را متناسب با فرهنگی بومی مردم در کشور مقصد آماده کنید
موضوع مهم دیگری که در این زمینه باید مد نظر قرار دهید، رعایت استانداردهای کشور مقصد در تولید محصولات است. هر کشور برای صدور مجوز واردات کالاهای گوناگون به خصوص مواد غذایی، قوانین و استانداردهای سختگیرانهای را وضع میکند. اگر تصمیم دارید که در پشت دروازههای گمرک کشورها متوقف نشوید، لازم است که محصولات خود را مطابق با استانداردهای آنها آماده کنید. دریافت گواهینامههای استاندارد بینالمللی راهی میانبر برای این منظور به شمار میرود. چراکه این گواهینامهها در بسیاری از کشورها معتبر هستند.
یکی دیگر از موضوعات کلیدی در زمینه آمادهسازی کالاها برای صادرات، بستهبندی است. در بحث آموزش صادرات، معمولا روی این موضوع خیلی تمرکز میشود. تولیدکنندگان ایرانی در سالهای اخیر نسبت به موضوع بستهبندی چندان توجه نمیکردند. خوشبختانه در سالهای اخیر این موضوع بهخوبی جا افتاده است که بستهبندی یک کالا، ارزش برابر با آن دارد. اگر بهترین کالای دنیا با کاربرد خاصی را تولید کنید ولی بدون بستهبندی مناسب آن را به بازار کشورهای دیگر بفرستید، شانس چندانی برای موفقیت نخواهید داشت. بستهبندی مناسب با ضمن حفاظت از کالا، زیبایی ظاهری چشمگیری داشته باشد. ضمن اینکه تمام نوشتههای روی محصول باید به زبان مردم کشور مقصد و متناسب با فرهنگ بومی آنها باشد.
2. دریافت کارت بازرگانی
فرقی نمیکند که قصد صادرات دارید یا به دنبال واردات کالای خاصی به کشور هستید. اولین شرط قانونی که برای هر نوع فعالیت تجاری بینالمللی وجود دارد، در اختیار داشتن کارت بازرگانی است. اتاق بازرگانی به عنوان مرجع صدور این کارت در کشور ما به حساب میآید. شرایط و قوانین خاصی نیز برای صدور این کارت وجود دارد که شما بهعنوان متقاضی باید آنها را احراز کنید. بنابراین از جمله مهمترین شرایط دریافت کارت بازرگانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· داشتن حداقل 23 سال سن
· گواهی عدم سوء پیشینه با حداکثر 6 ماه اعتبار
· ارائه اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی
· مفاصا حساب مالیاتی
· اصل و کپی کارت ملی
· سه قطعه عکس شش در چهار جدید
· اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
· اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
· گواهی تایید بانکی حساب جاری و حسن اعتبار
· اصل یا کپی سند مالکیت یا اجاره دفتر کار
قوانین و محدودیتهای خاصی نیز برای صدور کارت بازرگانی وجود دارد. بنابراین لازم است که حتما در این زمینه بهخوبی تحقیق کنید و برای دریافت کار بازرگانی زمان کافی در نظر بگیرید. نکته اساسی در این زمینه وجود دارد که توصیه میکنیم حتما آن را در نظر بگیرید. بعد از دریافت کارت بازرگانی تحت هیچ شرایطی آن را در اختیار دیگران قرار ندهید. این موضوع ممکن است که برای شما عواقب جدی در پی داشته باشد.
3. بازاریابی صادرات برای پیدا کردن مشتریان خارجی
در گام سوم باید در کشورهای مقصد صادراتی جای پایی برای خود پیدا کنید. بازاریابی نقش اساسی در موفقیت شما برای صادرات کالا دارد. در همین راستا ذیل موضوع آموزش صادرات، توجه ویژهای به بحث بازاریابی صادراتی میشود. از طراحی سایت به زبان خارجی گرفته تا آماده سازی کاتالوگ و فعالیت در شبکههای اجتماعی برای بازاریابی صادراتی باید در دستور کار شما قرار بگیرد. حتما فرصت شرکت در نمایشگاههای بینالمللی را برای برقراری ارتباط با مشتریان خارجی مغتنم بشمارید. حتما برای مذاکره با مشتریان خارجی نمایندگانی را به کشورهای مختلف بفرستید.
در نظر داشته باشید که مجموع هزینههایی که در زمینه بازاریابی صادرات صرف میکنید را به چشم سرمایهگذاری بنگرید. با پرداخت این هزینهها میتوانید نام و آوازه برند خود را فراتر از مرزهای ایران ببرید. این موضوع دستاورد بزرگی است که دروازههای کسب سود را در بلندمدت به روی شما و کسبوکارتان باز میکند. با توجه به تخصصی بودن فعالیتهای بازاریابی، حتما توصیه میکنیم در این مسیر از افراد متخصص کمک بگیرید تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.
4. عقد قرارداد صادراتی مطابق قوانین ایران و کشور مقصد
وقتی مشتری دست به جیب برای خرید محصولات شما پیدا شد، باید پس از مذاکره و دستیابی به توافق اولیه، لازم است که نسبت به عقد قرارداد رسمی اقدام کنید. توصیه میکنیم که بدون عقد قرارداد رسمی از انجام هر کاری پرهیز کنید. برای عقد قرارداد رسمی تمام قوانین و مقررات داخلی و بینالمللی باید مدنظر قرار بگیرند.
با توجه به پیچیدگی موضوعات حقوق و تجارت بینالمللی توصیه میکنیم که حتما از وکلای حقوقی متخصص در زمینه صادرات و واردات در این زمینه کمک بگیرید. معمولا در گام اول پروفرما یا پیش فاکتور در اختیار مشتری قرار میگیرد. پس از تایید جزئیات از سوی مشتری، قرارداد رسمی با در نظر گرفتن تمام قوانین آماده میشود. به محض امضا کردن خریدار و فروشنده، قرارداد جنبه رسمی پیدا میکند و برای اجرای مفاد آن باید دست به کار شوید
5. انتخاب بهترین روش ارسال کالا
همان طور که میدانید روشهای گوناگونی برای صادرات کالا وجود دارد. گاهی اوقات در مسیر صادرات یک کالا از ایران به کشورهای دیگر لازم است که از دو یا چند روش برای ارسال محصولات استفاده کنید. موقعیت قرارگیری دو کشور نسبت به یکدیگر مهمترین فاکتور در انتخاب روش صادرات است.
مثلا طبیعی است که برای صادرات کالا از ایران به عراق از حمل و نقل زمینی استفاده شود.
اما در خصوص کشورهایی مانند روسیه روشهای گوناگون زمینی، دریایی و هوایی پیش روی شما قرار دارد. بنابراین لازم است با توجه به شرایط جغرافیایی، هزینه و همچنین نوع محصولات، روش مناسب برای ارسال کالا انتخاب شود. بعد از انتخاب روش ارسال کالا، باید نسبت به بیمه کردن آن اقدام کنید. بیمه را به عنوان هزینه اضافی در نظر نگیرید. حساسیتهای زیادی در مسیر ارسال کالا وجود دارد که با بیمه کردن میتوانید خیال خود را از بابت خسارتهای احتمالی آسوده کنید.
6. انجام امور گمرکی صادرات کالا
نوبت به یکی از مهمترین مراحل در فرآیند آموزش صادرات کالا یعنی انجام امور گمرکی میرسد. معمولا تا زمان ترخیص کالا از گمرک ایران، مسئولیت بر عهده شماست. ترخیص کالاها در کشور مقصد موضوعی است که معمولا بر عهده مشتریان قرار دارد.
البته این موضوعات بستگی به مفاد قراردادی دارد که بین شما و مشتریان خارجی امضا میشود. اولین گام برای صادرات کالا از گمرکات کشور، تکمیل اظهارنامه اختصاصی صادرات است. پس از تنظیم باید این سند را در اختیار گمرک قرار دهید تا بررسیهای لازم از سوی کارشناسان آن انجام شود. پس از تایید اولیه باید مراحل زیر را دنبال کنید:
انتقال محصولات به گمرک و تحویل آنها به انبارهای در نظر گرفته شده
- انجام امور مالی و پرداخت هزینههای مربوط به ترخیص کالای صادراتی
- خروج کالا از گمرک و بارگیری به سمت مقصد
اگر تجربه صادرات داشته باشید به خوبی میدانید که در هر یک از مراحل فوق ممکن است با چالشهای گوناگون روبهرو شوید. شرکتهای بازرگانی که در زمینه صادرات و واردات فعالیت میکنند، برای حل این چالشها میتوانند کمک بزرگی به شما بکنند. اگر فرصت کافی برای سپری کردن مراحل ترخیص کالا از گمرک را ندارید، میتوانید از شرکتهای بازرگانی بخواهید تا این مرحله را به نمایندگی از شما انجام دهند
7. دریافت و انتقال وجه به ایران
هرچند دریافت و انتقال وجه به ایران را به عنوان مرحله آخر در بحث آموزش صادرات ذکر میکنیم؛ اما واقعیت این است که باید قبل از هرگونه اقدامی برای صادرات به فکر راه چاره برای این موضوع باشید. با توجه به مشکلات تحریم، راههای عادی برای انتقال پول به ایران چندان قابل اعتماد نیستند.
بنابراین باید به دنبال سازوکارهای جایگزین باشید که در این مسیر مشکلات پیش روی شما را به حداقل میرسانند. شرکتهای زیادی هستند که امروز در زمینه نقد کردن درآمدهای ارزی فعالیت میکنند. شاید کمدردسرترین راه برای دریافت و انتقال وجه حاصل از صادرات کالا به ایران، همکاری با این شرکتها باشد. به هر حال توصیه میکنیم تا قبل از رسیدن به مسیری مطمئن برای نقد کردن درآمد ارزی، تحت هیچ شرایطی برای صادرات اقدام نکنید.
قیمتگذاری کالاهای صادراتی
یکی از سرفصلهای مهم در بحث آموزش صادرات، نحوه قیمتگذاری کالاهای صادراتی است. بدیهی است که قیمتگذاری محصولات صادراتی با کالاهایی که در ایران عرضه میشوند، متفاوت است. در عین حال یکی از اصلیترین عوامل موفقیت در ورود به بازارهای خارجی و حضور مستمر در آنها، عرضه کالا با قیمت رقابتی است.
فارغ از این که چه محصولی را صادر میکنید، حتما رقبای زیادی در کشورهای دیگر نیز دارید. بنابراین برای ربودن گوی سبقت از آنها، هیچ راهحلی بهتر از عرضه محصولات با قیمت پایینتر از رقبا پیش روی شما وجود ندارد. در عین حال باید مجموع هزینههایی که برای صادرات کالا صرف میکنید را در قیمتگذاری مد نظر بگیرید. از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- · بازاریابی صادراتی
- · بستهبندی کالا
- · تولید کالا مطابق
- استاندارد کشورهای خارجی
- · هزینههای ارسال کالا و بیمه
- · هزینه ترخیص کالا از گمرک
با در نظر گرفتن این عوامل میتوان متوجه شد که قیمتگذاری محصولات صادراتی کاملا تخصصی است و باید از حتما از مشاوران مالی حرفهای در زمینه صادرات برای این منظور کمک بگیرید.
اهمیت فن مذاکره در آموزش صادرات
حضور موثر بر سر میز مذاکره با مشتریان خارجی اهمیت زیادی برای موفقیت در حوزه صادرات دارد. بنابراین در بحث آموزش صادرات باید روی یادگیری ترفندهای مذاکره بهصورت ویژه تمرکز کنید. نحوه ارائه محصولات در جلسه مذاکره به خریدار، تاثیر زیادی روی تصمیمگیری نهایی او دارد. از جمله مهمترین تکنیکهایی که در زمینه مذاکره بر سر صادرات باید مد نظر قرار دهید، عبارتاند از:
- تسلط کامل روی ویژگیها و مزیت رقابتی محصول
- تسلط کامل به مذاکره به زبان رسمی کشور مقصد صادراتی
- رعایت تشریفات رسمی جلسات مذاکره (وقتشناسی، پذیرایی ویژه و …)
- برگزاری جلسه مذاکره در فضای رسمی و با ادبیات حرفهای
- پاسخ دقیق به تمام سوالات و گرههای ذهنی مشتریان
برای حضور در میز مذاکره با دست پر، توصیه میکنیم که حتما درباره فرهنگ بومی مردم در کشور مقصد تحقیق کنید. حتی اگر میتوانید روی طرفهای مذاکره متمرکز شوید و درباره علایق شخصی آنها اطلاعات جمعآوری کنید. به این ترتیب میتوانید دست روی نقاطی بگذارید که شما را در مسیر دستیابی به توافق کامل با مشتریان یاری میرسانند. در همین رابطه مقاله آموزش واردات هم بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید