هر کشوری برای پیشرفت روابط بین المللی خود دست به یکسری اقدامات تجاری می زند. از برگزاری کلاس های آموزش صادرات، واردات و ترخیص کالا گرفته تا تبادل کالا و محصولات خود با سایر کشورها.

یکی از این اقدامات اعزام هیات تجاری به کشور های مختلف می باشد که به منظورهای زیر انجام می گیرد:

  • انتخاب بازارهای هدف
  • یافتن طرف تجاری
  • تاسیس دفتر نمایندگی
  • امکان تهیه مواد اولیه
  • جذب سرمایه خارجی
  • و غیر

میزان اهمیت این کار در این حد می باشد که اعزام هیات تجاری هم می تواند از طرف اتاق بازرگانی ساپورت شود و هم می تواند به صورت خصوصی صورت گیرید.

این افراد با حضور در نمایشگاه، بازدید از پارک‌های فناوری، حضور در نشست‌های B2B با شرکت‌های متناظر، تحلیل و ارزیابی بازارهای آن کشور، …  اطلاعات مورد نیاز را بدست می آورند.

این روش به دلیل داشتن ویژگی های مثبت بسیار زیادی که دارد از طرف دولت ها مورد استقبال قرار می گیرد. ویژگی هایی مانند:

مزایای اعزام هیات تجاری نسبت به سایر روش ها

هیات تجاری می تواند به عنوان موثرترین ابزار توسعه صادرات تلقی شود. مشروط بر آنکه از سازماندهی خوبی برخوردار باشند. اعزام آنها در زمان مناسب صورت گیرد و برای آنان برنامه دقیق، منظم و متنوعی تنظیم شود.

مطالعه بیشتر: فعالیت های و تحلیل رقبا پس از ورد به بازار هدف

از جمله مزایای اعزام هیات تجاری نسبت به سایر روش های توسعه صادرات:

امکان فروش مستقیم – بدون واسطه و فوری کالا، انجام مذاکرات مستقیم و کسب اطلاع از نیاز های دقیق خریداران، شناخت شرکت های خریدار، کسب تجربه و مهارت در زمینه شیوه مذاکرات.

شناسایی بازار هدف

شناخت بازار از نزدیک و به صورت مستقیم برای تعیین قیمت ها، نوع بسته بندی، کیفیت کالا ها، نوع تبلیغات و آشنایی با وضعیت رقبا، با استفاده از اطلاعاتی که طرف مقابل ارائه می کند، می باشد.

از طرف دیگر مزایای اعزام این هیت ها، می توان به دسترسی مستقیم بخش خصوص به بلند پایه ترین مقامات تصمیم گیرنده یا شخصیت های اقتصادی مهم و موثر کشور میزبان، بازدید از مراکز صنعتی، کارخانه ها، نمایشگاه ها، … .

گرفتن برخی از امتیازات، نظیر مشارکت در نمایشگاه ها به صورت رایگان یا با تخفیف مناسب، به دلیل اعتبار و وزنه سیاسی هیات ها و نیز برگزاری نمایشگاه های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، کسب امتیاز تاسیس مراکز تجاری، کاهش هزینه های گمرکی برای یک دوره خاص، تسهیلات برای ویزا، … اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: ترخیص کالا از گمرک شهریار

فرآیند مدیریت هیات های تجاری

با توجه به مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران، درخصوص سازماندهی و برنامه ریزی اعزام هیات تجاری و بازریابی و نیز نظارت و ارزیابی عملکرد، از اوایل سال ۱۳۸۵ برای انجام بهینه این مسئولیت و در راستای مدیریت یکپارچه و متمرکز، اقدامات متعددی به اجرا گذاشته است که عبارت است از:

– تدوین دستورالعمل نحوه اعزام هیات های تجاری-بازاریابی، به بازارهای هدف و ارسال آن به سازمان های بازرگانی استان ها، تشکیل ها، اتاق های بازرگانی.

– تدوین دستورالعمل جدید بررسی و پرداخت یارانه های هیات های تجاری و ارسال آن به مجریان حائز شرایط اعزام هیات.

– تهیه چهارچوب گزارش توجهی مجریان برای اعزام هیات ها

– برگذاری سمینار توجیهی و کارگاه آموزشی اعزام هیات ها در سازمان توسعه تجارت ایران، با حضور روسای هیات ها، استاید دانشگاه ها و کارشناسان سازمان.

– مسئولیت گزارش گیری از روند اجرایی هیات های سازمان های بازرگانی استان ها، به دفتر ترویج تجارت سازمان، محول شده است.

 

لازم به ذکر است برای شرکت در این هیات های تجاری، نیاز به پر کردن یکسری فرم ها در سامانه اتاق بازرگانی کشور می باشد. همچنین می توانید با کارشناسان تجارت طلایی تماس (Contact) گرفته و سوالات خود را با آنها درمیان بگذارید.

فهرست