چرخه صادرات فولاد ایران با تحریم جدید آمریکا قطع نمی‌شود

عصر روز چهارشنبه، هیجدهم اردیبهشت‌ماه، هم‌زمان با سالروز خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، دونالد ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه معدن ایران اعمال کرد. او به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران ۹۰ روز مهلت داد تا معاملات و روابط تجاری خود را در بخش فلزات پایان دهند. ترامپ گفت: «امروز فرمانی اجرایی را صادر می‌کنم که بر اساس آن تحریم‌هایی علیه صنعت فولاد، آهن، آلومینیوم و مس ایران اعمال می‌شود.»

سید بهادر احرامیان، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره وضعیت تولید و صادرات محصولات فولادی گفت: سال گذشته برنامه صادرات فولاد ایران نزدیک به ۱۲ میلیون تن بود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از این برنامه تحقق صادرات داشتیم. این عقب‌ماندگی از برنامه از ناحیه داخل به جریان صادرات فولاد ضربه زد نه تحریم خارجی.

احرامیان می‌گوید: در صنعت فولاد موانع صادرات بیشتر ناشی از قوانین زائد، مقررات ناکارآمد و بروکراسی‌های داخلی است. امسال هم وضعیت صادرات همین خواهد بود و همچنان بزرگ‌ترین مشکل از ناحیه داخل، این صنعت را تهدید می‌کند.

او درباره اعمال تحریم جدید آمریکا علیه صنایع معدنی ایران تاکید می‌کند: ما باید بیشتر نگران موانع داخلی باشیم تا تحریم‌ها. اثر تحریم‌ها بسته به نوع اعمال آن و نوع همکاری کشورهای طرف قرارداد دامنه متفاوتی خواهد داشت.

به گفته احرامیان هنوز هم کشورهای همسایه و کشورهای منطقه به صنعت فولاد ایران نیاز دارند و چرخه صادرات قطع نخواهد شد. اما ممکن است برخی از این کشورها بخواهند در تراز تجاری خود طوری وانمود کنند که از صنعت فولاد ایران بهره نگرفته‌اند. بازارهای منطقه برای صادرات محصولات نهایی فولاد ایران اهمیت بالایی دارد.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه می‌دهد: اگر میانگین پوشش صنعت فولاد ایران را ۷۰ درصد در نظر بگیرید حدود ۳۵ درصد آن صادر می‌شود. اگر صادرات ما محدود شود، پوشش ظرفیت ما را به ۵۰ درصد می‌رساند و به نقطه سربه‌سر صنعت نزدیک می‌شود.

به‌گفته احرامیان، اگر دولت و مجلس رویه‌ها و موانع داخلی را برای صادرات این صنعت رفع نکند، چشم‌انداز این صنعت، مطلوب نخواهد بود. دولت و مجلس در سیاست‌گذاری‌ها تجدیدنظر کنند تا با کمک همه از این گردنه عبور کنیم.

به گفته احرامیان، اثر مهلت ۹۰ روزه برای شرکت‌های طرف قرارداد با ایران این است که هزینه‌های تولید را بالا و قیمت فروش محصولات را پایین می‌آورد.

وی با اشاره به مزیت نسبی بخش معدن ایران می‌گوید: آمریکا می‌خواهد در مرحله اول به این بخش ایران صدمه بزند. اما در نهایت ممکن است هزینه بازاریابی ایران بالا برود و برای مصرف‌کنندگان شرایط سخت‌تری ایجاد کند، اما صادرات ما ادامه خواهد داشت.