معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران: توسعۀ صادرات از مسیر پژوهش
معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در آستانه روز پژوهش، در نشستی با کمیتۀ پژوهش این سازمان، انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه تجارت خارجی کشور را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و گفت: دانشگاههای کشور از ظرفیت های بسیار خوبی در این زمینه برخوردار هستند که با همراهی آنان میتوان به قلههای توسعۀ صادرات رسید.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم ، ضمن گرامیداشت ۲۵ آذر ماه به عنوان روز پژوهش، اظهار داشت: سیاستگذاری موفق در حوزۀ تجارت خارجی کشور مستلزم انجام پژوهش و تحقیقهای کاربردی است و ارتباط عمیقتر مراجع پژوهشی و دانشگاهی با تجارت و صنعت در بخش خصوصی و دولتی، زمینهساز همافزایی هرچه بیشتر تجارت و پژوهش خواهد بود .
وی به نیازهای پژوهشی با محوریت تجارت خارجی اشاره کرد و افزود: تدوین پایان نامه ها و رساله های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با موضوعات مورد نیاز بخش تجارت خارجی کشور و ارائۀ ایدههای خلاقانه میتواند در یافتن راهکارها و اخذ تصمیمات یاری دهنده باشد.
زادبوم با اشاره به ضرورت انجام پژوهش در کلیه حوزه های تجارت خارجی کشور به ویژه ایفای تعهدات ارزی، کارتهای بازرگانی، صادرات گروههای کالایی و کشوری، بازارهای هدف از جمله کشورهای همسایه و حوزه اوراسیا، از کمیته پژوهش سازمان توسعه تجارت ایران خواست تا با استفاده از ظرفیتهای درون و برون سازمانی نسبت به سیاستگذاری و انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه تجارت خارجی گام بردارند.